pn | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Paprotni
Logopeda
Logopeda
Anna Chojnacka
Poniedziałek | 12.35 - 16.05 |
Wtorek | 11.30 - 13.30 15.20 - 15.50 |
Środa | 09.40 - 11.40 14.35 - 15.35 |
Czwartek | 08.50 - 11.50 12.35 - 15.35 |
Logorytmika to metoda wspomagania rozwoju dziecka, która łączy ruch, mowę i muzykę.
Główne założenia logorytmiki stworzył Emil Jaques Dalcroze. Według niego dążenie do zharmonizowania pracy mózgu i ruchu ciała ma ogromną wartość terapeutyczną.
Prace nad logorytmiką kontynuował C.Orff, który łączył elementy ruchu z mową i śpiewem wraz z odpowiednio dobranymi instrumentami muzycznymi.
Oto niektóre z argumentów Dalcroze'a przemawiających za terapeutyczną wartością aktywności ruchowej i muzycznej:
- Emocja muzyczna jest nie tylko emocją intelektualną, wpływa na zmysły i wprowadza
w drżenie cały organizm. - Z trzech elementów muzyki: dźwięku, dynamiki i rytmu, ostatnie dwa mogą być realizowane poprzez ruch ciała.
- Podczas zabawy uwalniana jest radość , która jest bodźcem do rozwoju.
- Muzyka przenika i z łatwością pokonuje bariery intelektualno-emocjonalne związane
z różnicami charakteru, a także motorycznymi.
Zabawy logorytmiczne:
- poprawiają słuch i ruchy dzieci z zaburzeniami mowy
- rozwijają szybką reakcję na dźwięk, bodźce wzrokowe lub ruchowe,
- rozwijają efektywne wykonywanie ruchów dużej motoryki oraz małej
- wspierają rozwój zabawy naśladowczej i symulacyjnej,
- podnoszą świadomość własnego ciała i sprawności,
- rozwijają sferę emocjonalną i społeczną,
- świadomość prozodycznych elementów mowy,
- pokazują rytmiczność i sekwencyjności mowy,
- wzbogacają słownictwo bierne i czynne,
- pobudzają do myślenia przyczynowo-skutkowego.
Ćwiczenia logorytmiczne uznawane są za element profilaktyki logopedycznej. Mogą pomóc usprawnić oddychanie, rozwijać prawidłową fonację i artykulację, usprawnić narząd mowy, kształtować słuch fonematyczny, pamięć muzyczną oraz koncentrację.
Na zajęciach stosowane są następujące rodzaje ćwiczeń: integracja grupowa, ruch, ćwiczenia słuchowo-ruchowe, ćwiczenia świadomości oparte na zmianie nacisku, rytmu, intensywności i koloru dźwięku, słuchowo-ruchowe - ćwiczenia werbalne i relaksacyjne. Istotnym faktem jest, że nawet systematyczne i cykliczne zajęcia logorytmiczne nie zastąpią terapii logopedycznej.